Hoofdstuk 10 – 22 februari 1945

Hoofdstuk 10 – 22 februari 1945

Naarmate de geallieerden richting onze regio oprukten namen hier de luchtaanvallen steeds sterker toe, met name op alles wat zich bevond op auto-, spoor-en waterwegen.

Om de lezer een indruk te geven van het geallieerde luchtoverwicht: Ruim 900 jachtbommenwerpers van de RAF vernietigden of beschadigden in noord Nederland en noord west Duitsland maar liefst 93 locomotieven, 168 spoorwagons, 104 vrachtwagens, 4 pantservoertuigen, 5 paardenwagens, 22 binnenschepen en spoorlijnen vernield op 65 plaatsen. Bijna 1200 jachtbommenwerpers van de USAAF meldden beschadiging of vernietiging van 126 locomotieven, 1495 spoorwagons, 167 vrachtwagens, 31 pantservoertuigen, 12 bruggen, 168 gebouwen, 103 spoorlijnen, 22 spoorwegemplacementen en 7 wegen. Dit naast de bombardementen door bombardementen van de enorme luchtvloten van zware geallieerde bommenwerpers.

Om 13.45 uur voerden twee Typhoons van nr. 198 squadron RAF afkomstig van vliegveld Gilze Rijen (Brabant, codenaam B.77) een aanval uit op vier fietsers op de Bornerbroekseweg bij Enter. Twee landwachters (Nederlandse collaborateurs) bleven ongedeerd, maar mevrouw Batenburg werd dodelijk getroffen, terwijl mevrouw Boonstoppel gewond werd aan haar been. Beide dames kwamen uit Leidschendam.

Even tevoren hadden de twee Typhoons enkele schepen op het Twentekanaal bestookt.

Bij Hancate werd ook een aantal schepen aangevallen, één schip met Wehrmachtgoederen werd door een bom getroffen en zonk.

In de Dijkerhoek bij Holten bombardeerden vier Spitfires de spoorlijn en op de Deventerweg bij Raalte werd een Duitse dienstauto met succes onder vuur genomen. Hierbij kwam Johannes Hendrik Feldmeijer, de hoogste Nederlandse SS-officier, om het leven.

198 squadron Royal Air Force.

In de loop van 1943 begon nr. 198 squadron vanaf de vliegbasis Manston in Engeland met offensieve patrouilles tegen Luftwaffe-vliegtuigen en met aanvallen op gronddoelen in Frankrijk, later gevolgd door dergelijke missies boven België en Nederland.

Het eerste grote succes was op de laatste dag van november 1943 tijdens een missie over grote afstand toen er in ons land vijf Duitse vliegtuigen werden vernield en één zwaar beschadigd.

Vanaf begin 1944 legde men zich geheel toe op het bestoken van gronddoelen als onderdeel van 123 wing, die verder bestond uit RAF nr. 609 squadron.

Men specialiseerde zich in het gebruik van ongeleide raketten (8 onder elke vleugel), maar incidenteel werden ook bommen gebruikt.

Via Frankrijk rukte men met de geallieerde grondtroepen op richting Nederland, waarbij o.a. aanvallen op Walcheren, Arnhem en Nijmegen werden uitgevoerd.

Van november 1944 tot maart 1945 was nr. 198 squadron gestationeerd op vliegveld Gilze Rijen (Brabant, codenaam B.77). Daarna op Kluis (bij Nijmegen, B.91) en Plantlünne (Duitsland, B.103), waarna het op 15 september 1945 op Wunstorf (Duitsland, B.116) werd opgeheven.

Specificatie Hawker Typhoon IB

Zie https://www.vrijheidwierdenenter.nl/luchtaanvallen-op-wierden/hoofdstuk-5-21-oktober-1944/

Typhoon van nr. 198 squadron RAF.
Onder de cockpit “het scorebord”: 4 vrachtwagens & 3 tanks
    Embleem van nr. 198 squadron RAF.
Vliegers nr. 198 squadron RAF op Gilze Rijen, december 1944.