Hoofdstuk 9 – 14 februari 1945

Hoofdstuk 9 – 14 februari 1945

Op deze ochtend voerden Typhoons van nr. 440 squadron RCAF twee aanvallen uit op het spoor richting Nijverdal. In totaal werden er 11 bommen van 1.000 lbs. (450 kg) afgeworpen. Enkele daar van belandden achter aannemingsbedrijf Dollen aan de Nijverdalsestraat zonder veel schade aan te richten. Twee blindgangers vielen aan de Eerste Eschweg en werden door de Duitsers ter plekke gedemonteerd. Een derde blindganger (aan de Nijverdalsestraat) kon “wegens de mollen en de natte grond” (aldus het proces verbaal) niet worden geborgen.

Die middag vond er om 16.00 uur nog een luchtaanval plaats door hetzelfde squadron, waarbij een vijftal bommen werden afgeworpen. Eén van deze bommen kwam terecht tussen twee woningen aan de Nijverdalsestraat binnen de bebouwde kom, met slechts geringe schade als gevolg. Even buiten de bebouwde kom vielen vier bommen naast de spoorlijn Wierden-Nijverdal zonder deze te beschadigen.

In onze omgeving werd verder bij Holten een autobus beschoten, evenals melkrijders op de Rijssenseweg bij Markelo. Meer richting Rijssen werden door dezelfde toestellen een paard en wagen onder vuur genomen, waarbij vier personen om het leven kwamen. Op de Larenseweg, ten westen van Markelo bombardeerden twee Typhoons Duitse stellingen.

In Rijssen kwam een brisantbom terecht aan de provinciale weg bij Zuna en in Almelo viel een bom aan het marktplein, die veel schade veroorzaakte aan de nabij gelegen gebouwen.

440 squadron Royal Canadian Air Force.

Dit squadron kwam aan in Engeland in februari 1944 en maakte samen met de “zustersquadrons” 438 en 439 RCAF deel uit van 143 Wing die in die periode gestationeerd was op de vliegbasis Eindhoven dat door de geallieerden de code-aanduiding B.78 had gekregen.

Deze wing kwam vrijwel uitsluitend in actie ter ondersteuning van de geallieerde opmars (één Duits toestel werd in een luchtgevecht vernietigd) met als voornaamste doel vijandelijke troepen en voertuigen direct achter het front uit te schakelen. Vanaf de uitbraak uit het bruggenhoofd in Normandië in de zomer van 1944 tot het einde van de oorlog werden daartoe vaak meerdere missies per dag gevlogen.

Na Eindhoven (september 1944 tot maart 1945) volgde 440 sqn. de oprukkende geallieerde legers en werd achtereenvolgens op de vliegveleden Goch (B.100), Osnabrück (B.110)  en Celle (B.150) gestationeerd om op 26 augustus 1945 op vliegveld Flensburg te worden opgeheven.

Specificatie Hawker Typhoon IB

Zie https://www.vrijheidwierdenenter.nl/luchtaanvallen-op-wierden/hoofdstuk-5-21-oktober-1944/

Typhoon van nr. 440 squadron RCAF.
  Embleem van nr. 440 squadron RCAF.
Vliegers van nr. 440 RCAF squadron eind 1944. Het grote aantal vliegers in één squadron kan verklaard worden doordat men soms wel 5 missies per dag uitvoerde.

.